Turismul Responsabil în 2020/ Schimbările climatice și mediul de afaceri
”Am văzut călătorii făcând o mulțime de pași, manifestându-se mai conștienți în mod durabil – de la ambalarea sticlelor de apă refolosibile la utilizarea protecției solare sigure în recif până la a cerceta dacă tururile și activitățile ce privesc fauna sălbatică sunt dăunătoare. Avem însă nevoie de mai multe inovații și acțiuni de la companiile aeriene, liniile de croazieră, mărcile hoteliere și operatorii de turism înșiși. ”
Kelley Louise, fondator, Impact Travel Alliance
„GSTC (Consiliul Global pentru Turism Durabil) este încântat să raporteze progresele încurajatoare în impactul operațiunilor de turism durabile printr-o creștere semnificativă recentă a tur-operatorilor care obțin o certificare durabilă, în special în rândul DMC-urilor (Centrelor de Management al Destinației) sau al operatorilor locali de intrare. Mai mulți factori contribuie la creștere, în special conștientizarea valorii certificării pentru a oferi o disciplină care să îmbunătățească holistic practicile comerciale. Dar un factor cheie este și dezvoltarea lanțului de aprovizionare; adică cumpărătorii de tururi și transporturi care caută o modalitate credibilă de a susține durabilitatea propriilor operațiuni. Câteva linii de croazieră preiau în prezent modelul dezvoltat de Royal Caribbean în parteneriatul lor cu WWF (Wild World Fund) pentru a cumpăra pește și fructe de mare etichetate MSC și ASC și pentru a contracta cu operatorii de turism terestri certificați de organismele de certificare acreditate de GSTC. În octombrie 2019, MSC Cruises a adoptat modelul prin lansarea liniei proprii Protectours – de excursii la țărm – care necesită certificarea operatorului, făcând astfel o afirmație credibilă că programele funcționează având în vedere durabilitatea.”
Randy Durband, Consiliul Global pentru Turism Durabil
Grupul de conștientizare a climei Protect Our Winters „a comparat datele despre căderile de zăpadă cu vizitele schiorilor din 2001 până în 2016. Grupul a constatat că, în cei cinci ani din acel interval cu cea mai mică zăpadă, mai puțini schiori au însemnat venituri pierdute de 1 miliard de dolari și 17.400 de locuri de muncă mai puține în comparație cu un sezon mediu de schi. „O companie din Aspen, Skico, a creat inițiative pentru a deveni mai durabilă și pentru a crește gradul de conștientizare a publicului cu privire la schimbările climatice. Proiectele companiei au început în 1999. Între timp, au construit „clădiri certificate LEED, cazane modernizate, becuri cu LED-uri instalate și un mic sistem solar. Mai târziu, Aspen a contribuit la construirea unei rețele solare de 147 kilowați, aproape de Carbondale. Skico și-a pus în funcțiune fabricile cu energie eoliană, a făcut aprovizionare cu alimente locale și a construit o mică centrală hidroelectrică pe Muntele Snowmass … În 2012, Skico a investit 5,4 milioane de dolari într-o fabrică care captează deșeurile de metan dintr-o mină de cărbune din apropiere și le transformă în electricitate, pe care compania o vinde apoi firmei locale de utilități.” (33).
Acidificarea oceanelor (AO) și emisiile de CO2 afectează pescuitul și destinațiile turistice. „Deși sunt apreciate în mare măsură pentru frumusețea lor, și recifele de corali „pot reduce în mod substanțial” inundațiile și eroziunea de pe coastă prin disiparea energiei valurilor care lovesc țărmul ”, a spus NOAA. Un raport din aprilie al US Geological Survey a constatat că recifele de coastă protejează activitatea economică în valoare de 319 milioane dolari pe an în Florida, 118 milioane dolari pe an în Puerto Rico și 25 milioane dolari pe an în Insulele Virgine.” (34).
Potrivit unui articol din GreenBiz, plajele din SUA aduc economiei 320 de miliarde de dolari pe an și susțin 1/10 din munca din călătorii și turism (35).
Umărul și sezonul înalt (toamnă-primăvară-vară) sunt setate să devină mai lungi. Furnizorii de recreere în aer liber se pot adapta oferind activități de vreme caldă pentru a suplimenta scăderea fezabilității activităților de iarnă, cum ar fi schiul sau pescuitul pe gheață (36).
Potrivit unui studiu realizat de cercetătorii Universității Meiho, managementul operațiunilor cu emisii reduse de carbon este o provocare actuală pentru ecoturism. Cu toate acestea, Managementul Lanțului de Aprovizionare cu Servicii Ecoturistice (MLASE) este o strategie de durabilitate utilă pentru operațiunile cu emisii reduse de carbon. Studiul de caz al Parcului de agrement Pasikang din Taiwan analizat în această cercetare arată cât de multe dintre serviciile parcului se bazează pe operațiuni cu emisii reduse de carbon: utilizarea apei de ploaie naturale printr-un sistem terestru pentru udarea grădinilor, utilizarea limitată a apei de către clienți, absența televizoarelor, a aparatelor de aer condiționat și a dispozitivelor electronice sau utilizarea semințelor de cafea neagră recoltate la domiciliu și a alimentelor indigene. Aceste măsuri arată că este posibilă integrarea unei strategii de funcționare cu emisii reduse de carbon în lanțul de aprovizionare al serviciilor de ecoturism (37).
Cercetătorii de la Universitatea din Finlanda au descoperit că, deși unele unități majore din sectorul turismului, cum ar fi hotelurile și stațiunile, au implementat practici pentru a reduce risipa de alimente, deșeurile alimentare din industria turismului sunt adesea neraportate. Acest lucru se datorează calculelor care nu includ unități netradiționale, precum Airbnb. Cercetătorul Juho Pesonen remarca: „Avem nevoie de modele care să descrie modul în care se creează risipa de alimente în gospodăriile turistice și modul în care aceasta este posibil să se modifice în timp. Mai mult, trebuie să identificăm platforme și intersecții pentru care pot fi abordate risipa de alimente, de exemplu prin intermediul rețelelor sociale. În cele din urmă, totul se reduce la turismul durabil și la economia circulară”. (38).
Forumul Internațional al Transporturilor a dezvoltat modelul de călători non-urban pentru a evalua impactul pe care scenariile perturbatoare l-ar avea asupra transportului non-urban și asupra emisiilor de CO2. Acest model cuprinde două scenarii, scenariul ambițios actual – care reflectă politicile bazate pe premisa ”afacerilor obișnuite” și scenariul de înaltă ambiție – care vizează atingerea unei transformări mai avansate prin implementarea de noi politici (de exemplu, stabilirea prețurilor carbonului) și a dezvoltărilor tehnologice. În timp ce UNWTO (Organizația Mondială a Turismului a Națiunilor Unite) încearcă să creeze un scenariu de ambiție ridicată, ultimul său raport privind „Emisiile de CO2 din sectorul turismului legate de transport” afirmă că următoarele măsuri de atenuare pot reduce emisiile din sectorul turistic: creșterea prețului carbonului, precum și ”îmbunătățiri și vehicule electrice de eficiență.” În aceeași tendință, evoluțiile care au potențialul de a perturba scenariile actuale de emisii includ: „transportatori de cantități reduse cu preț redus, inovații energetice în aviație, vehicule autonome, mobilitate comună și căi ferate de viteză ultra-ridicată.” (39).
Un studiu din 2017 privind compensările, publicat de Uniunea Europeană, arată că „85% dintre proiectele de compensare din cadrul Mecanismului ONU de Dezvoltare Curată (MDC) până în prezent au eșuat în obiectivul de reducere a emisiilor” (40). Parteneriatul pentru Turism Responsabil pune la îndoială capacitatea inițiativelor de compensare a carbonului pentru reducerea emisiilor într-un mod eficient și măsurabil dacă acestea nu sunt legate de evitarea și reducerea emisiilor (41). În acest sens, inovația și tehnologia – în special în industria aeronautică – sunt necesare pentru a reduce emisiile de carbon.
Deși nu compensarea emisiilor de carbon în impactul turistic este răspunsul, este necesară pentru emisiile inevitabile. Mai multe companii aeriene lucrează pentru a atinge un anumit nivel de neutralitate a emisiilor de carbon, în special pentru zborurile lor interne, suportând costurile compensărilor de carbon. JetBlue, British Airways, EasyJet, Air France și Delta se numără printre companiile aeriene care lucrează pentru a compensa emisiile zborurilor lor (42, 43, 44).
Amprenta de carbon atribuită altor servicii de călătorie în afară de transportul aerian este de obicei neglijată (45). Cu toate acestea, există multe inițiative admirabile de compensare a carbonului în afara industriei aviatice, inclusiv:
Expediția Globală din Himalaya (EGH)
Prin propriile Expediții de Impact, Global Himalayan Expedition (GHE) utilizează turismul pentru a crea surse de energie curate și regenerabile pentru comunitățile montane îndepărtate. Până în prezent, GHE a creat mai mult de 165 kW de energie solară și a generat mai mult de 630 megawatt-oră de energie solară, care alimentează 110 sate din regiunile îndepărtate ale Indiei. Prin deplasarea lămpilor de kerosen cu energie solară, a existat o reducere a carbonului din aceste comunități de 8.700 de tone. Toate expedițiile GHE sunt testate negativ la carbonul din natură, deoarece călătorii instalează energia solară pentru a elimina kerosenul din comunități. Acest model a permis mai mult de 1.300 de turiști să exploreze Himalaya și bogatul patrimoniu cultural fără a contribui la creșterea nivelurilor de carbon.
Călătorii Intrepid
În 2019, Intrepid Travel își anunțase angajamentul de a bloca acțiunile ”carbon pozitive” până în 2020. Intrepid intenționează să își atingă obiectivul prin eforturi numeroase, cum ar fi proiecte bazate pe comunitate și compensări de carbon. De exemplu, CEO-ul James Thornton explică: „Împreună cu The Climate Foundation (Fundația Climei) și Universitatea din Tasmania, Fundația Intrepid lucrează pentru a strânge 350.000 de dolari AUD pentru a înființa prima platformă de alge din Australia în largul coastei de est a Tasmaniei. La fel ca pădurile de vară naturală, această platformă plutitoare va proteja regiunile coralilor de înălbire, va oferi habitat și va hrăni animalele sălbatice, va răcori apele oceanice de suprafață și va ajuta la scufundarea dioxidului de carbon în adâncurile oceanului. În timp ce acest proiect specific de regenerare poate fi local în Tasmania, efectele sale vor fi văzute la nivel global. Și dacă nu e asta o situație de tip ”David și Goliat”, nu știm ce ar fi”. (46) Pentru a ajuta alte companii de turism pe drumul lor de acțiuni eliberate de carbon, Intrepid Travel oferă un ghid în 10 pași pentru decarbonizarea afacerii dvs. în turism (47).
Asociația Comerțului cu Călătorii de Aventură
Asociația pentru comerțul cu călătorii de aventură (The Adventure Travel Trade Association) în parteneriat cu South Pole, a dezvoltat programul ”Neutral Together” pentru a oferi membrilor achiziționarea compensării în vrac a carbonului. Această inițiativă „permite companiilor să utilizeze un calculator simplu pentru a determina amprenta de carbon a tururilor și operațiunilor lor comerciale. La prețul redus cost-pe-tonă, pot alege apoi dacă vor sprijini financiar un proiect forestier, de energie regenerabilă sau de a găti pe aragaz.”(48).
Rick Steves’ Europe
Operatorul turistic Rick Steves’ Europe și-a asumat în mod voluntar o „taxă pe carbon” autoimpusă, anuală, de 1 milion de dolari pentru a compensa emisiile sale. Banii vor fi investiți „în proiecte agricole și forestiere inteligente din punct de vedere climatic, în țările în curs de dezvoltare, precum și în promovarea legislativă aici, în SUA”.(49).
Bucuti & Tara Beach Resort
În august 2018, Bucuti & Tara Beach Resort a devenit prima stațiune certificată CarbonNeutral® din Caraibe. Pe site-ul său, stațiunea gândită ecologic explică: „Angajarea pentru o amprentă netă de carbon zero este o investiție. Aceasta implică un angajament financiar, cercetări ample atunci când se planifică îmbunătățiri de capital / facilități și necesită ca toată lumea, de la personal la oaspeți și furnizori, să se implice în promisiune”.(50).
Explore
Explore a devenit primul tur-operator cu sediul în Marea Britanie care a compensat amprenta de carbon a călătorilor săi pe aproape întregul lanț de servicii (zboruri, cazare și transport intern). Calculele compensării carbonului „se bazează pe un tip de scenariu cel mai rău pentru fiecare călătorie, pentru a se asigura că valoarea compensată este întotdeauna supra-calculată, mai degrabă decât sub-evaluată.”(51).
Lansată în ianuarie 2020, Tourism Declares (Turismul Declară) este o campanie globală care „sprijină întreprinderile, organizațiile și persoanele din domeniul turismului în declararea unei situații de urgență climatică și luarea de măsuri targetate pentru a reduce emisiile de carbon”. Cei care doresc să declare trebuie ”să elaboreze un „Plan de Urgență Climatică ”” și să-l adopte în cadrul consiliului executiv al organizației, să împărtășească progresele, să reducă emisiile de carbon, să colaboreze cu cei din comunitatea ”Turismul Declară” și să devină un avocat al schimbării (52, 53).
Jamie Sweeting (Vicepreședinte al Durabilității) de la G Adventures a declarat pentru Vice că „marketingul inteligent și „turismul responsabil” sunt două lucruri separate” și le spune turiștilor să verifice companiile înainte de a face rezervări pentru a evita capcanele „spălării verzi”. Vice definește „spălarea verde” ca „dezinformarea care pictează ceva ca fiind responsabil pentru mediu”.(54).
„Industria turismului poate dăuna vieții sălbatice, plantelor și ecosistemelor naturale prin distrugerea habitatelor, poluare, supra-exploatarea resurselor naturale și traficul de vizitatori către ecosisteme sensibile. O abordare pentru a atenua astfel de amenințări este aplicarea standardelor voluntare de durabilitate, susținute de instruire pentru întreprinderile din turism și verificate prin audituri externe.” …„programul de formare în turism durabil și procesul de verificare al NEPCon (Nature Economy and People Connected) definește 78 de criterii (cerințe) pentru cele mai bune practici de mediu și sociale și a fost adoptat de peste 200 de firme din turism din opt țări.” (55).
Vacanțele turistice de ultimă șansă pot fi comercializate către consumatorii Millennials și ai Generației Z ca sensibilizare la schimbările climatice. Există alte alternative pentru a vizualiza locurile care dispar, cum ar fi experiențele VR, documentarele și donațiile către organizații care protejează aceste locuri (56). Cu toate acestea, este important să nu minimizăm rolul călătoriilor pentru înțelegerea de către indivizi a impactului schimbărilor climatice. Persoanele protejează ceea ce iubesc.
„Valoarea în dolari este cea mai bună modalitate de a întoarce capul pentru a arăta că natura este valoroasă”, spune Court Whelan, Director pentru Durabilitate la Natural Habitat Adventures (Aventurile Habitatelor Naturale). Un nou raport al World Travel and Tourism Council (Consiliul Mondial pentru Turism și Călătorii) arată că turismul faunei sălbatice generează de cinci ori mai multe venituri decât braconajul ilegal din întreaga lume. Datorită turismului, un elefant valorează de 76 de ori mai mult viu decât mort; Populația de tigri din India a crescut în cea mai mare parte, deoarece un singur tigru sălbatic valorează 750.000 de dolari anual pentru turism; și mai mulți experți sunt de acord că gorilele sunt vii în Rwanda și în prezent datorită turismului. Alte studii similare abundă în cazul urșilor panda, rinocerilor cu un singur corn, lupilor etc.
Un studiu din 2019, realizat de Adventure Travel Trade Association (Asociația Comerțului pentru Călătorii de Aventură) și Intrepid Travel, constata că, în ceea ce privește strategiile de acțiune climatică, 68% dintre companiile de turism de aventură declară că furnizează în mod durabil alimente obținându-le local sau trecând către opțiuni bazate pe plante, 66% cumpără de la furnizori mai durabili, 57% se concentrează asupra practicilor de conservare a apei, iar 52% folosesc surse de energie regenerabilă (58).
Un studiu recent realizat de Stern’s Center for Sustainable Business din NYU a constatat că „50% din creșterea perioadei 2013 – 2018 [la achizițiile de bunuri de consum ambalate] provenea din produse comercializate în favoarea durabilității”. Produsele care au avut ambalajul comercializat ca durabil au crescut de 5,6 ori mai repede decât cele care nu au făcut-o (59).
Câștigătorii Premiului ”Turism pentru mâine – 2019” al WTTC (Consiliul Mondial pentru Turism și Călătorii) sunt recunoscuți pentru progresele lor în turismul durabil. Câteva practici durabile ale câștigătorilor includ: stațiunea Bucuti & Tara din Aruba pentru certificarea lor neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon, SEE Turtles pentru programele lor de conservare a țestoaselor marine și Awamaki din Peru pentru susținerea femeilor artizane (60).
Conform WTTC, din cauza COVID-19, Namibia ar putea pierde 3,2 milioane de dolari din veniturile anuale din turism și alte 3,5 milioane de dolari la salariile pentru personalul de la stabilimentele pentru fauna sălbatică. S-ar putea pierde zeci de mii de locuri de muncă în domeniul conservării, cum ar fi gardienii de jocuri, personalul de conservare și furnizorii de bunuri și servicii (61).
„Forumul Economic Mondial a clasat pierderea naturii drept unul dintre riscurile globale de top…. Pierderea naturii și consumul de animale sălbatice reprezintă cauza principală, primordială a apariției bolilor infecțioase zoonotice, cum ar fi coronavirusul, Ebola și HIV / SIDA. Acum există motive și mai presante pentru a investi în comunități care protejează natura prin turism și conservarea vieții sălbatice. Pachetele de recuperare COVID-19 trebuie să includă această investiție.”(62).
Comentarii
Comentariile sunt inchise.