Concluziile Forumului Internațional pentru Turismul Responsabil, ediția IV
Conceptul de turismul responsabil a fost introdus pe agenda publică din România prin Forumul de Turism Responsabil organizat de Fundația Amfiteatru în anul 2012. Ajuns la a patra ediție, evenimentul a prezentat o agendă consistentă susținută de participări de prestigiu.
București, mai 2017 – Fundația Amfiteatru a organizat a patra ediție a Forumului Internațional pentru Turismul Responsabil (FITR), cu tema “Turismul responsabil în spațiu urban: identitățile și experiențele metropolei”. Evenimentul face parte dintr-un program mai larg dedicat conceptului de turism responsabil în România. Următoarea ediție va avea loc în luna noiembrie a acestui an.
Forumul a reunit aproximativ 200 de participanți: reprezentați ai autorităților naționale și locale, specialiști din industrii creative, turism și urbanism, lideri de opinie, dezvoltatori de proiecte și programe, antreprenori cu rezultate în dezvoltarea și comercializarea produselor și serviciilor specifice turismului responsabil.
Aceasta ediție a FITR a adus puncte de vedere, studii de caz şi prezentări de bune practici naționale și europene, toate fiind argumente în favoarea consolidării identităţior pentru dezvoltarea durabilă, orientând demersul nostru spre finalităţi concrete, utile promotorilor, întreprinzatorilor si comunitatilor.
O comunitate își potențeaza atracțiile pentru vizitatori pe baza satisfacției propriilor membri, a calității vieții lor. Consumul ”in loco” prin turism devine din ce în ce mai important în contextul globalizării iar business-urile creative, care folosesc resurele locale, inovația și cercetarea, inventivitatea antreprenorilor influențează dezvoltarea durabilă a comunităților. Dezvoltarea bazată pe identităti este considerată un drum alternativ al bunăstării şi echilibrului social, mai ales pentru teritoriile cu industrii nedezvoltate, părăsite sau distruse.
Se afirma și se consolidează o categorie de întreprinzători cultivați, cu business-uri creative, inovative, cu o scară de valori morale, culturale și identitare puternice, care își bazează relația cu comunitatea pe o responsabilitate asumată. Dezvolatrea categoriilor de antreprenori locali este vitală pentru evoluția durabilă a comunităților, inclusiv pentru creșterea calității vieții și a gradului de ospitalitate.
Se reconfigurează rolul și locul mecanismelor clasice în modul de realizare și comercializare a produsului turistic, pe baza noilor tehnologii, a comunicațiilor, a transporturilor și a debirocratizării.
Globalizarea a adus, de-a lungul unor reevaluari, ideea că produsele, bunurile sau serviciile locale sunt speciale, pentru că ele provin dintr-o anumită cultură sau regiune. Acestea sunt percepute ca având o valoarea adăugată intrinsecă de către cei care le cer. O asfel de schimbare de paradigmă a consumului încurajează comunităţile, pentru a pune propria lor pecete pe bunuri şi servicii, dovada de origine stabilind o identiate clară și diferenţiată, care le va da un avantaj competitiv. Strategiile care nu incud spiritul locului rămân documente formale, fără legătură cu noul trend din turismul global.
Răspunsuri viabile s-au regăsit în soluțiile și intervențiile vorbitorilor: Aurel Borșan – Președinte al Fundației Amfiteatru, Ioan Cristescu – Directorul Muzeului Național al Literaturii Române, Daniel Tudorache – Primarul Sectorului 1, Mihaela Toader – Director General în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Maurizio Davolio – Președinte AITR (Italian Association for Responsible Tourism) & EARTH (European Alliance for Responsible Tourism and Hospitality), Alexandru Rafael Constantinescu – NECSTour (Network of European Regions for a Sustainable and Competitve Tourism, Bruxelles), Cosmin Dragomir – Fondator GastroArt, Orsolya Juhasz-Borsa – Târgul gastro-cultural Ozosep, Co-fondator Sekler Food Company, Cristian Neagoe – Co-fondator & Curator, Street Delivery, Dragoș Gurăroșie – Fondator Mixtopia, BurgerFest/ Bucharest Craft Beer, Mihai Deneș – Vicepresedinte al Asociației Adevărații VeloPrieteni, Olivian Mircea – Mestesukar BoutiQ, Ion Borșan – Merg.in/ Walk&Shoot, Adrian Câtu – Fondator Documentaria, George Butunoiu – Fondator Restocracy, Anda Maxim – Reprezentant Pura Vida Hostels, Gabriela Solomon – Fondator My Secret Romania, Constantin Șerban – Asociația Ecologică Turism Verde, Munteanu Dumitru Florin – Asociația Profesioniștilor din Centrele de Informare Turistică, Crista Buznea – Marketing Manager and Responsible Tourism Specialist, TUI UK&Ireland, Gabriela Enescu – Managing Partner Expremio, Mihai Panfil – Managing Partner Origo, Marilena Stoian – Fondator ANTREC, Iulian Canov – Wolfhouse Production/ La firul ierbii, Andrei Borțun – Fondator The Institute, Romanian Design Week, DIPLOMA, George Brezoi – Șef Oficiu, Oficiul Teritorial pentru IMM-uri si Cooperație, Corina Folescu – Consultant Fonduri Europene, Fundația Amfiteatru.
Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Primăria Sectorului 1, Muzeul Național al Literaturii Române și sprijinit de Hotel Golden Tulip Times, Origo Coffee, Lulu’s Social Bistro, J’ai Bistro, Crama Histria, Gastromedia, Calatoria Perfecta, Romania Turistica, Merg.in.
Fundatia Amfiteatru este o organizație non-profit și non-guvernamentală, înființată în anul 2000. Activitate sa s-a dezvoltat și adaptat continuu, devenind o umbrelă pentru peste 150 de programe culturale, educaționale, științifice și de formare profesională, turistice, de sănătate, sociale și de protecție a mediului.
Astăzi, Fundația Amfiteatru dezvoltă programe, proiecte și parteneriate la nivel local, național și internațional, în scopul afirmării resurselor antropice și naturale ale comunităților.
Comentarii
Comentariile sunt inchise.