Călătoriile regenerative
Imediat după declanșarea pandemiei, organizații și specialiști implicați în domeniul industriei ospitalității au discutat despre viitor, au făcut planuri, au imaginat scenarii și au emis felurite soluții.
Promovarea călătoriilor responsabile acolo unde comunitățile locale trăiesc și prosperă prin turism și gestionează resursele culturale și biodiversitatea a fost (și este) tema preferată în principalele dezbateri despre posibilele transformări ale modului în care se mișcă lumea pentru vacanțe. Publicații științifice, organizații profesionale, autorității, cercetători, reviste și ziare de turism (sau cu rubrici de turism), specialiști, întreprinzători etc. au generat dezbateri și confruntări pentru a înțelege ce se întâmplă. Normal, au căutat și caută soluții.
Vă oferim câteva constatări și statistici cheie care pot ajuta la deslușirea tendințelor ce vor căuta să prindă viață după Covid-19.
# Sustenabilitatea are o cerere crescândă. Peste 53% dintre oameni doresc să călătorească mai durabil în viitor. Numai că, în timp ce termenul „turism durabil” este utilizat cu o frecvență tot mai mare, mulți profesioniști au o înțelegere vagă în privința a ceea ce înseamnă durabilitatea cu adevărat. În esență, călătoriile durabile se referă la turismul care susține patrimoniul natural și cultural. Dar, în același timp, și viabilitatea economică, bunăstarea destinațiilor. Nu numai că durabilitatea este esențială pentru viitorul nostru comun, dar turiștii o și cer! Potrivit platformei digitale de călătorie Booking.com, peste jumătate (53%) dintre viligiaturiștii la nivel mondial doresc să călătorească mai durabil în viitor, iar compania se așteaptă să vadă o mentalitate mai ecologică în 2021 și nu numai, deoarece corona-virusul a amplificat conștientizarea impactului prezentei turiștilor asupra mediului și comunităților locale. De fapt, peste două treimi (69%) dintre respondenți anticipează că industria turistică va oferi opțiuni de călătorie de cursă lungă.
# În timp ce sustenabilitatea se referă la reducerea daunelor, un nou concept a apărut recent printre profesioniștii din turism: „călătorii regenerative”. Construit pe baza conceptului de durabilitate, turismul regenerativ, care este și mai ambițios, are în vedere lăsarea unui loc chiar mai bun decât cel găsit la începutul vacanței. Șase organizații nonprofit – inclusiv Centrul pentru Călătorii Responsabile și Călătorii Durabile Internaționale – au înființat coaliția Viitorul Turismului, care își propune să „construiască un mâine mai bun”. Zeci de grupuri hoteliere, comercianți de destinații și organizații de călătorii au semnat cele 13 principii directoare ale coaliției, incluzând și cererea unei distribuții echitabile a veniturilor și alegerea calității în locul cantității.
# Generarea de oportunități economice. După pierderi uriașe, potrivit WTTC, industria ar putea recâștiga 111 milioane de locuri de muncă în turism de-a lungul anului 2021.
În 2020, economia mondială a scăzut cu 4,3%, de două ori și jumătate mai mult decât în timpul crizei globale din 2009. Economiile regiunilor dependente de turism au fost afectate în mod deosebit. Femeile, tinerii și lucrătorii cu educație scăzută, care reprezintă cea mai mare parte a angajaților din sectorul ospitalității, au fost cel mai grav afectați. De fapt, pierderile de locuri de muncă și de venituri au împins milioane de oameni în zone dependente de turism, în sărăcie, ștergând toate progresele economice realizate în ultimii 15 ani.
# Turiștii doresc să ajute! Pandemia nu numai că a sporit angajamentul călătorilor față de sustenabilitate și mediu, dar două treimi dintre turiști doresc să sprijine eforturile de recuperare a destinației și mai mult de jumătate vor să vadă cum banii lor se ajung în comunitatea locală.
# Noile afaceri – cum ar fi agenția de rezervări Regenerative Travel – prezintă destinații și stațiuni durabile și angajate într-un viitor de cursă lungă. Global Child „Travel with Purpose”, un serial popular disponibil pe Amazon Prime, se află acum la al treilea sezon. Potrivit creatorului serialului, „Am vrut să inspirăm călătorii să-și amintească că toată lumea face parte dintr-o familie globală (…) și să îmbrățișăm viitorul împreună. Făcând bine în fiecare loc pe care îl vizităm, nu numai că este o binecuvântare pentru fiecare destinație în sine, dar de fapt săvârșim minuni pentru sufletul nostru însuși”.
# Un mod important prin care structurile de primire pot contribui la sustenabilitate – și pentru a răspunde preocupărilor consumatorilor – este prin servirea unor alimente durabile. Un sondaj recent realizat de organizația UE pentru consumatori (BEUC), care s-a concentrat pe atitudinea consumatorilor față de alimentele durabile, a constatat că mai mult de jumătate dintre consumatori afirmă că durabilitatea are o influență tot mai mare asupra obiceiurilor lor alimentare. Asta înseamnă, de exemplu, servirea mai multor produse și alimente de la fermele locale.
Chiar și în timpul pandemiei, îngrijorările cu privire la viitorul planetei noastre sunt în centrul atenției populare și în deciziile de conducere. După cum a dezvăluit Deloitte Global Millennial Survey 2020 – care explorează opiniile a peste 27,5K millennials atât înainte, cât și după începerea pandemiei COVID-19, „în ciuda provocărilor individuale și a surselor personale de anxietate cu care millennials se confruntă, pandemia le-a întărit dorința de a contribui la schimbarea pozitivă în comunitățile lor și în întreaga lume.”
Aurel BORȘAN
Notă: Pentru materialul de față am selectat (în mod subiectiv) informații din literatura și publicistica de specialitate, prezentări și intervenții la evenimente profesional-științifice, studii și constatări ale organizațiilor și persoanelor interesate de evoluția viitoare a turismului. Vom reveni.
Articolul a fost publicat în România Pitorească, nr 2 (505)/ 2021
Comentarii
Comentariile sunt inchise.