Retrospectiva conferinței „Turismul responsabil în România: poveștile noastre” la Târgul de Turism al României, ediția de primăvară
Reunite în cadrul programului „Turismul responsabil: identitate și diversitate” activitățile Fundației Amfiteatru și ale revistei România Pitorească au adus în prim plan perspective și abordări în procesele de valorizare a potențialului turistic al României și de promovare a destinațiilor/produselor de turism responsabil.
Conferința „Turismul responsabil în România: poveștile noastre” din 22.02.2019 s-a desfășurat într-un format special și specific aducând dimpreună puncte de vedere, studii de caz, prezentări de bune practici și argumente în favoarea utilizarii identităților pentru dezvoltarea durabilă, orientând demersul nostru spre finalităţi concrete, utile promotorilor, întreprinzătorilor și comunităților.
Prin definiție, turismul responsabil cuprinde orice formă de turism care răspunde nevoilor de călătorie și petrecere a timpului liber, într-o manieră responsabilă, având un impact pozitiv atât asupra mediului înconjurător, cât și asupra economiilor și comunităților locale, prin protejarea și conservarea ecosistemelor din zonele respective și generarea, în același timp, de venituri și locuri de muncă pentru aceste comunități. Prin urmare, turismul responsabil înseamnă transferul în acțiune a strategiilor de turism durabil, ecoturism, înseamă dezvoltarea produselor turistice pe baza economiilor locale, și înseamnă respect reciproc între gazde și vizitatori.
Se vorbește de mult timp despre potențialul turistic imens al României și despre nevoia unei concentrări a principiilor care pot servi drept pilonii unei strategii de dezvoltare durabilă, pe termen mediu și lung, prin și pentru turism. Cu atât mai mult cu cât există o serie de exemple ce dovedesc că turismul responsabil este o soluție validă, imediat aplicabilă.
Se dezvoltă tendința, mai ales în rândul publicului educat, de a cumpăra produse specifice turismului responsabil. Pe de altă parte sunt turiștii (individuali sau în grupuri informale) – consumatori care nu caută prețuri mici ci prețuri corecte. Astfel, între ei și produsele și serviciile locale de calitate există un spațiu de lucru care începe să fie populat cu întreprinzatori capabili să integreze în dinamica modernității produsele și serviciile locale tradiționale.
Pe cale de consecință, se afirmă și se consolidează această categorie de întreprinzători cultivați, cu business-uri creative, inovative, cu o scară de valori morale, culturale și identitare puternice, care își bazează relația cu comunitatea pe o responsabilitate asumată. Dezvoltarea acestei categorii de antreprenori este vitală pentru evoluția durabilă a comunităților, pentru creșterea calității vieții și a gradului de ospitalitate. De aceea am invitat să ne fie alături în conferință întreprinzători privați și reprezentanți ai autorităților locale, având în comun pasiunea pentru turism și respectul pentru valorile locale.
Ne-au bucurat cu poveștile și experiențele lor în domeniul turismului responsabil:
Domnul Mihai Ogrinji, redactor-șef la revista România Pitorească – cea mai veche publicație de turism din țara noastră;
Domnul Dan Burlac, directorul Alpin Film Festival;
Domnul Cosmin Dragomir, jurnalist, care a dezvoltat cunoscuta revistă online dedicată gastronomiei românești – GastroArt;
Doamna Ioana Pătrășcoiu, co-fondator My Secret Romania, o împătimită a călătoriilor care dezvelesc mici comori ascunse chiar și în cele mai puțin vizitate comunități;
Domnul Cătălin Țibuleac, Președintele Asociației de Management al Destinației Turistice Delta Dunării;
Doamna Mátyus Enikő, managerul Transylvania Balneoturism Cluster care susține și promovează potențialul balnear al Transilvaniei;
Domnul Ovidiu Popescu, consilier la cabinetul președintelui Consiliul Județean Gorj și secretar general al Asociației de Promovare a Turismului Gorjean „Acasă la Brâncuși”;
Domnul Gheorghe Epure, primarul comunei Polovragi;
Domnul Dan Carpov, reprezentantul Consiliului Județean Maramureș;
Doamna Doina Tătaru, om de turism, cu experiență jurnalistică de peste 30 de ani și expertiză în domeniul cercetării științifice fundamentale în cadrul Academiei Române;
și nu în ultimul rând domnul Aurel Borșan, președintele Fundației Amfiteatru, amfitrionul evenimentului, care ne-a împărtășit impresii și exemple de bune practici în turism prin prisma explorării comunităților, valorificării potențialului natural și antropic, conservării moștenirii culturale, toate aceste acțiuni convergând spre încurajarea adoptării principiilor turismului responsabil de către antreprenorii locali care doresc să crească împreună cu comunitățile lor.
Comentarii
Comentariile sunt inchise.