Rezumatul Forumului Internațional Pentru Turismul Responsabil, Ediția A VI-A
Fundația Amfiteatru, în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a României, a organizat a VI-a ediție a Forumului Internațional pentru Turismul Responsabil.
Evenimentul a avut loc în București, la Muzeul Național de Istorie a României, în perioada 10-11 mai 2018, iar tema ediției a fost „Atracția locală și dezvoltarea prin turism responsabil”.
Ziua de joi am început-o cu o cafea bună oferită de partenerii și prietenii noștri de la Origo, cafea care ne-a dat un plus nu numai de energie, ci și de curaj de a iniția conversații cu invitații și speakerii evenimentului.
Panelul 1 – Atracția locală și turismul responsabil
Harold Goodwin, Aurel Borșan, Paul Damian și Mihaela Toader au deschis discuția printr-o masă rotundă, în cadrul căreia au trasat direcțiile în care cele două zile de conferințe aveau să meargă. Experiența lor în domeniul turismului, managementului, liniilor de finanțare, respectiv al istoriei le-au oferit participanților o perspectivă multidisciplinară asupra posibilităților de evoluție și consolidare ale unui turism responsabil în România.
Panelul 2 – Managementul teritoriului
Harold Goodwin (Director Fondator International Centre for Responsible Tourism) a vorbit despre destinații și identitate, despre necesitatea implementării unui turism responsabil și, nu în ultimul rând, despre cum turismul poate realiza locuri mai bune pentru comunitățile care trăiesc acolo.
Rareș Hopincă (Director Primăria Sector 5) a vorbit despre cele zece noi proiecte de dezvoltare pe care Primăria Sectorului 5 le propune. Cu un impact major la nivelul întregului oraș, proiectele au scopul de a rezolva o serie de probleme importante ale capitalei – mobilitatea urbană, incluziunea socială și eliminarea discrepanțelor interregionale, eliminarea discrepanțelor economice la nivel municipal și regional, și valorificarea optimă, din punct de vedere economic, a resurselor științifice și demografice la nivel regional.
Ciprian Lucian Roșca (Secretar de Stat Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice – MDRAP) a pus în discuție mai multe aspect privind abordarea managementului teritoriului în activitățile desfășurate de MDRAP. Turismul este apreciat ca fiind unul din cele mai eficiente instrumente de regenerare urbană, cu impact ridicat de dezvoltare economică locală atât prin valorificarea atracțiilor turistice, istorice sau nou create, cât și prin stimularea dezvoltării de servicii necesare turiștilor.
Panelul 3 – Identitate și unicitate în România
Mihai Ogrinji (Președintele Asociației Ziariștilor și Scriitorilor de Turism din România) a invocat rolul personalităților de-a lungul timpului în crearea identităților locale și naționale, cu accent pe dovezile materiale existente (precum morminte și statui), îndeosebi din zona Moldovei. Intervenția domnului Ogrijni din cadrul acestui panel, “Identitate și unicitate în România”, a fost una emoționantă, fiind orientată spre recunoașterea valorilor literare și umane.
Nicolae Lech (Executive Manager al Eurolines Nova Touring) a argumentat pentru un turism responsabil, demonstrând pe parcursul discursului său cum acesta poate avea efecte în viața de zi cu zi. Provocarea majoră, așadar, se bazează pe curajul de a conștientiza ce are România de oferit, dincolo de „palinca tradițională în timpul unui dans popular”.
Panelul 4 – Atracțiile și antreprenoriatul
Ioana Pătrășcoiu (Co-fondatoare My Secret Romania) ne-a provocat la un exercițiu neașteptat – pe măsură ce enumera diverse regiuni din țară, ne întreba ce e de văzut acolo. Firește că ea a știut să ne prezinte o multitudine de alte atracții și locuri ascunse turistului și ochiului necunoscător. My Secret Romania înseamnă brunchuri asamblate exclusiv din produse locale, servite în natură, în mijlocul comunităților. Este un proiect care își dorește să ofere o experiență deosebită atât turiștilor, cât și localnicilor.
Daniel Sărdan (Fondator Marea Evadare) a vorbit despre impactul pe care îl au traseele și concursurile de ciclism. Astfel, va crește valoarea locului și a produselor locale, vor crește nivelul de trai, dinamica și interacțiunea socială.
Cosmin Dragomir (Fondator GastroArt) este journalist și mare pasionat al istoriei gastronomiei și ospitalității românești. Și-a petrecut ultimii ani documentând, cercetând, publicând articole și interviuri – toate specializate în gastronomie.
Cea de-a doua zi a Forumului Internațional pentru Turismul Responsabil a debutat cu modulul intitulat “Atracțiile naturale”, moderator general fiind domnul Cristian Lascu, primul redactor șef al National Geographic România și unul din fondatorii Parcului Natural Văcărești. Domnul Lascu a susținut o prezentare despre natură si turism, și modul în care acestea se îmbină, militând pentru conservarea si promovarea patrimoniului național.
Nicoleta Marin (Membră a Asociației „Parcul Natural Văcărești”) a prezentat istoricul Parcului Natural Văcărești, atracțiile parcului si activitățile care pot fi întreprinse în acest cadru natural, precum urban birdwatching, plimbările cu bicicleta și observarea si interpretarea naturii, pe poteca biodiversității urbane.
Constantin Țăposu (Fondator al Asociației „Om pe Munte”) ne-a introdus în lumea Asociației Om pe Munte. A vorbit despre ce i-a determinat sa concretizeze ideea lor într-un program de amploare, despre toate proiectele pe care le-au initiat, fie pur ecologice, de colectare a deșeurilor, fie de reamenajare completa a refugiilor, si despre modul în care încurajează salvarea turismului montan. Echipa Om pe Munte susține că reamanajarea refugiilor montane într-un mod prietenos cu mediul poate reprezenta un beneficiu pentru aria protejată, poate ajuta la dezvoltarea comunitatății locale, și nu în ultimul rând, poate promova ideea de educație montană și ecologică în rândul turiștilor.
Caroline Fernolend (Vicepreședintele Fundației Mihai Eminescu Trust) a vorbit despre satul Viscri (inclus pe lista patrimoniului mondial UNESCO din anul 1999), din perspectiva atracțiilor locale și a dezvoltării prin turism sustenabil. Scopul vizat este acela de valorificare responsabilă a patrimoniului natural și cultural prin protejarea și conservarea acestuia, prin consolidarea comunității și a spiritului comun, precum și prin dezvoltarea antreprenoriatului local și a turismului cultural.
Maria Stoian (presedintele onorific și fondatoarea ANTREC România) a supus spre dezbatere un aspect relevant al turismului: ospitalitatea. Fie ea instinctivă, sau studiată în prealabil, aceasta este, după spusele doamnei Stoian, modalitatea cheie de a integra turistul în comunitatea pe care o vizitează.
Panelul 2 – Turism creativ și marketing
Anda Maxim (Co-fondatoare Experience Romania) a strâns alături de ea o mână de oameni care conștientizau minusurile promovării turistice în România. Au strâns mai mult de o sută de voluntari și câteva organizații și și-au pus ideile în practică. Nu a ieșit doar un alt proiect, ci cel mai mare proiect de promovare turistică din țară.
Alina Ovesea (Co-fondatoare Toura), prin proiectul ei, vine în întâmpinarea multor grupe de public și comunități. Că vorbim de marcarea unor trasee pe munte realizate de asociațiile montane, sau ONG-uri care doresc să promoveze patrimoniul cultural imobil al unui oraș precum Bucureștiul, sau o asociație care își propune încurajarea agro-turismului într-o anumită zonă, sau o asociaţie de ciclism care își propune să înregistreze tururi de bicicletă care pot fi parcurse ulterior de cei în căutarea de activități în aer liber, Toura este aplicația care permite crearea de tururi după propria viziune a creatorului lor.
Crista Buznea (Sustainability Marketing and Communication Manager TUI UK). La TUI UK, sloganul sună cam așa: „Better Holidays, better world”. TUI implementează și promovează un set de reguli prin care este manageriat impactul asupra mediului, prin care sunt asigurate condiții bune de muncă, prin care animalele și copiii sunt în siguranță, iar produsele locale sunt accesibile turiștilor – atât pentru degustare, cât și pentru achiziționare. De asemenea, turiștii au șansa de a se implica într-unul dintre proiectele locale ale TUI Care Foundation.
Ion Borșan (Director Merg.În) a prezentat o parte dintre produsele și instrumentele dezvoltate prin proiectele Fundației Amfiteatru. Amintim de Walk & Shoot, Merg.În, Salonul Național de Fotografie Turistică, Cosy Romania, International Journal for Responsible Tourism și Clusterul România Glocală.
Mulțumim tuturor participanților, speakerilor și partenerilor noștri.
Parteneri: Muzeul Național de Istorie a României (MNIR), ADR SV Oltenia, Origo, Hotel Golden Tulip Times, Restaurant Colosseum
Parteneri media: Merg.În, AJTR, Turismbalneo.ro, Poveștidecalatorie.ro
Mulțumirile noastre speciale merg îndeosebi către directorul general al MNIR – Dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, către directorul adjunct – Paul Damian, către Andreea Bîrzu și către întreaga echipă a muzeului.
Foto: Ștefan Trăsnea
Comentarii
Comentariile sunt inchise.