Rezumatul Formului Internațional pentru Turismul Responsabil, ediția a IV-a
Fundația Amfiteatru, in parteneriat cu Muzeul National al Literaturii Romane si Primaria Sectorului 1, a organizat a IV-a ediție a Forumului Internațional pentru Turismul Responsabil.
Evenimentul a avut loc în București, în perioada 27-29 aprilie 2017 iar tema acestei ediții a fost: “Turismul responsabil în spațiu urban: identitățile și experiențele metropolei”.
Joi, 27.04, a avut loc un workshop despre IDENTITATI URBANE.
Ion Borșan a tinut seminarul despre programele Merg.in si Walk&Shoot, in lumina principiilor turismului responsabil. El spune ca o comunitate care nu se simte bine cu ea nu poate practica turism de calitate. Iar pentru ca acest lucru sa fie posibil, trebuie sa iesim din mentalitatea ‘imobiliara’ (infrastructura/hoteluri de 5* all inclusive, sali polivalente, stadioane) si sa ne axam pe programe. Merg.in este o platforma pentru continut editorial local. Workshopurile de fotografie Walk&Shoot se organizeaza cu scopul de regenerare urbana pentru un impact maxim asupra comunitatilor, cu scopul de a extrage continut din ce au respectivele cartiere de oferit.
Ziua de vineri, 28.04, a debutat cu deschiderea oficiala, in care au luat cuvantul Aurel Borsan (Presedinte al Fundatiei Amfiteatru), Ioan Cristescu (Directorul Muzeului National al Literaturii Romane), Daniel Tudorache (Primarul Sectorului 1) si Mihaela Toader (Director General in cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale, Administriatiei Publice si Fondurilor Europene).
Dnul Borsan a prezentat motivatia din spatele evenimentului si premizele care au dus la organizarea lui. Dnul Cristescu a vorbit despre directia Muzeului Literaturii Romane, al carui nou sediu va deveni un centru cultural plurivalent al zonei, iar in completarea lui a venit interventia dlui Tudorache care a vorbit despre planurile viitoare pentru Sectorul 1. Mihaela Toader a vorbit despre accesarea fondurilor europene, cu accent pe POR – Programul Operational Dezvoltare Regionala si POC – Programul Operational Competitivitate.
Am vrea de asemenea sa salutam prezenta si cuvantarile Excelentelor sale Dna Ambasador a Tunisiei la Bucuresti – Boutheina Labidi, a dnului Ambasador al Japoniei – Kisaburo Ishii si a dnului Ambasador al Muntenegrului – Milan Begovic.
Agenda de vineri a fost compusa din cinci sectiuni (paneluri).
Panel 1 – IDENTITATI SI EXPERIENTE – VECTORI AI DEZVOLTARII COMUNITATILOR
Vorbitorii din Panelul 1 sunt reprezentantii unor insititutii de calibru la nivel european. Ei au venit sa ne impartaseasca experientele lor din acest domeniu al turismului responsabil, arie cu o mai mare notorietate pe plan European decat la nivelul Romaniei.
Maurizio Davolio, Presedinte AITR (Italian Association for Responsible Tourism) & EARTH (European Alliance for Responsible Tourism and Hospitality): Bune practici si experiente de turism responsabil pe plan European. Dnul Davolio a explicat semnificatia conceptului de turism responsabil spunand ca principiile se pot aplica la nivel global. A insistat pe relevanta modalitatilor de lucru intre ONGurile care activeaza in acest domeniu si turoperatori, pt a crea produse si servicii turistice relevante pietii actuale. Aceste produse pot fi concepute si in cazul unui turism urban, punand laolalta jucatorii locali (asociatii culturale, artisti, mestesugari, organizatori de evenimente, impreuna cu cei din horeca).
Alexandru Rafael Constantinescu, Reprezentant NECSTour (Network of European Regions for a Sustainable and Competitve Tourism, Bruxelles): NECSTour – reteaua regiunilor care sta la baza politicii turism european. Dnul Constantinescu a prezentat activitatea institutiei pe care o reprezinta – o retea de regiuni europene cu scopul de a crea un echilibru corect intre bunastarea turistilor si populatia locala, intre nevoile si gradul de utilizare a mediului natural si cultural si intre dezvoltarea si competitivitatea unei destinatii turistice si a afacerilor din interiorul acesteia. A vorbit despre bune practici privind gestionarea fondurilor UE pentru dezvoltarea și promovarea inițiativelor în domeniul turismului si despre importanta facilitarii schimbului de informații și bune practici între regiuni prin ateliere de lucru din fiecare grup de lucru.
Panel 2 – BUNE PRACTICI DE DEZVOLTARE BAZATE PE IDENTITATEA LOCALA
Cosmin Dragomir, Fondator GastroArt: Istorie pe pâine, de ce era nevoie de GastroArt.ro. Dnul Dragomir a tinut sa expuna bogatia si varietatea culturii culinare romanesti, identitate gastronomica pe care nu o folosim la adevarata valoare. El spune ca tocmai aceasta multi-influenta (din culturi foarte diferite) ne face speciali si ca acest aspect ar trebui sa fie fundamentul identității culinare ancestrale. Trateaza acest subiect pe gastroart.ro, care este prima revistă on-line dedicată istoriei gastronomiei și ospitalității românești, cu articole de istorie gastronomică universală, antropologie alimentară și din domenii conexe.
Orsolya Juhasz-Borsa, Fondator al Targului gastro-cultural Ozosep/ Co-fondator Sekler Food Company: Povestea Ozosep – mai mult decât un târg. Dna Juhasz-Borsa a vorbit despre ce inseamna un targ gastro-cultural, despre cum a crescut acest eveniment in cele 17 editii de pana acum. Elementele cheie mentionate de ea ar fi: calitatea mai presus de toate, consultanta gratuita pentru producatori (de la brand la produsul in sine) si gastro-inovare. Un targ gastronomic promoveaza automat respectivele destinatii turistice.
Cristian Neagoe, Fondator si Curator Street Delivery: Street Delivery sau cum sa livrezi un oras. Dnul Neagoe a vorbit despre inceputurile Street Delivery, un eveniment-manifest pentru recuperarea spațiului public, inițiat în 2006 de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România, care a ajuns sa fie unul dintre evenimentele emblematice ale Bucurestiului.
Dragos Gurarosie, Fondator BurgerFest/ Bucharest Craft Beer/ Zaiafest/ Whisky Fest: Impactul festivalurilor culinare de nisa. Dnul Gurarosie ne-a explicat in primul rand cui se adreseaza cu acest tip de eveniment. Acesti tineri (din ce in ce mai multi) sunt incantati peste masura de acest concept. Ei petrec timp de calitate in aer liber, intr-un loc cumva desprins de orasul aglomerat in care traiesc, unde pot consuma de produse autohtone (ex: beri artizanale romanesti, furnizori de mancare locali).
Mihai Denes, Vicepresedinte al Asociatiei Adevaratii VeloPrieteni: CoolTourA Velo (bicicleala si cicloturism). Dnul Denes a vorbit despre echipa din spatele AVP, despre cicloturism, bicicleta ca mijloc de transport alternative si modalitatile de recreere, dar si de protejare& explorare a patrimoniului natural, cultural, istoric si turistic al Romaniei. Ei isi propun sa dezvolte si sa promoveze reteaua de trasee cicloturistice din tara, printre altele.
Panel 3: INDUSTRIILE CREATIVE SI ROLUL LOR IN DEZVOLTAREA COMUNITATILOR
Olivian Mircea, Reprezentant Mesteshukar ButiQ: Mesteshukar ButiQ – Intre anteprenoriatul social si turismul resposanbil. Dnul Mircea a vorbit despre MBQ – o retea de intreprinderi de economie sociala, care a reusit revalorizarea meseriilor traditionale rome. Produsele sunt manufacturate de mestesugari traditionali romi din Romania, produse vandute ulterior intr-un magazin central din Bucuresti, reusind in acest fel sa aduca beneficii concrete acestor comunitati.
Ion Borsan, Fondator Walk&Shoot: Walk&Shoot sau cum sa descoperi comunitatile prin obiectivul foto. Dnul Borsan a vorbit despre cum se pot valorifica identitatile si experientele locale prin intermediul unui proiect ca Walk&Shoot. Walk & Shoot este un nou tip de produs, o experiență completă pentru cei care se regăsesc la intersecția dintre două pasiuni – fotografie și București. Face o precizare vitala in prezentarea lui, si anume: industriile creative și turismul cultural au devenit capital strategic pentru dezvoltarea economiilor locale.
Adrian Catu, Documentaria: Imagine si reprezentare. Dnul Catu face o paralela folosindu-se de trei scenarii foto (aceeasi calatorie, poze facute in 3 ipostaze diferite), punand astfel accent pe felul in care intelegem o comunitate si in ce masura putem trece de aparenta, de felul in care ne-am cladit imaginea acestei comunitati aprioric, fiind responsabili (in calitate de turist) de felul in care generam mai departe reprezentari ale acestei comunitati vizitate.
Panel 4: CAPITALUL SOCIAL, EDUCATIA SI OSPITALITATEA COMUNITATILOR
George Butunoiu, Fondator Restocracy: Hormonul „Smile Service”. Domnul Butunoiu a vorbit despre importanta recrutarii cand vine vorba de calitatea angajatilor din Horeca, precizand ca in 90% dintre cazuri acest serviciu de recrutare este mai eficient decat un training anterior sau ulterior angajarii. A punctat un aspect important – calitatile native ale unui angajat, precum reflexul ‘client service’ si daca el poate fi format in cazul in care nu exista sau este intr-o forma atrofiata.
Anda Maxim, Reprezentant Pura Vida Hostels: Experience Bucharest 2017. Dna Maxim a vorbit despre Experience Bucharest, un proiect care isi propune sa promoveze Capitala Romaniei ca destinația preferata din Europa de Est a turistilor și calatorilor independent prin intermediul unui numar de 100 persoane influente in mediul online din domeniul calatoriilor si turismului individual (a căror activitate este urmărită de un număr de peste 10 milioane de persoane din lumea întreagă).
Gabriela Solomon, Fondator My Secret Romania: Interactiunea cu comunitatile din Romania mea secreta. Dna Solomon isi propune sa arate turistilor o Romanie neștiută, bănuită, intuita, plina de locuri care încă trăiesc după ritualuri vechi, în care simbolurile și tradițiile sunt vii, iar natura neatinsă. Ea livreaza experiente reale, oameni cu poveste si povesti, redescoperire si momente traite.
Constantin Serban, Presedinte al Asociatiei Ecologice Turism Verde: Managementul destinatiilor verzi. Dnul Serban a vorbit despre ce inseamna o destinatie turistica verde – o comunitate care pastreaza peste doua treimi din incasari in comunitate, care adapteaza si dezvolta ecoinovativ infrastructura existenta devenind un model de convietuire a oamenilor, locuitorilor.
Munteanu Dumitru Florin, Director General al Asociației Profesioniștilor din Centrele de Informare Turistică: Rolul Asociatiei Profesionistilor din Centrele de Informare Turistica. Dnul Munteanu a punctat obiectivele A.P.C.I.T. si faptul ca centrele de Informare și Promovare Turistică, în integralitatea lor, devin astfel sprijinul esențial în activitatea de promovare a Ministerului Turismului.
Panel 5: IDENTITATEA SI INOVATIA TEHNOLOGICA CA PREMISE IN MARKETING
Crista Buznea, Manager Marketing si Specialist in Turismul Responsabil al TUI UK&Irlanda: Cum comunicăm şi promovăm turismul responsabil – optimizarea limbajului folosit şi a canalelor de promovare. Dna Buznea a pus accent pe tipul de limbaj folosit in promovarea unei destinatii turistice, un limbaj din care sa reiasa ca turismul responsabil este distractiv, cultural si ca reprezinta, in mare, o experienta mai buna. A vorbit despre social media si cum folosim aceste canale pentru a interactiona constant cu audienta noastra, livrand un mesaj curat si unitar.
Gabriela Enescu, Managing Partner RedRouteDigital (Expremio): Strategii de marketing digital pentru destinatii turistice. Studii de caz. Dna Enescu a scos in evidenta modul in care tehnologia si marketingul digital contribuie la dezvoltarea destinatiilor turistice si a industriei ospitalitatii. A dat exemple concrete din piata (clienti Expremio), despre ce inseamna prezenta online, abordarea diferita in functie de audienta unui respectiv brand si a nevoilor acestuia.
Mihai Panfil, Fondator Origo: Story Doing before Story Telling. Dnul Panfil a vorbit despre conceptul din spatele cafenelei de specialitate Origo, despre importanta unei echipe bine cladite, despre comunitatea careia se adreseaza si despre multimea de turisti care ii calca pragul frecvent.
In ziua de sambata 29.04 am adus in discutie PROGRAME SI PROIECTE BAZATE PE RESURSE URBANE. Tema a fost introdusa de Iulian Canov de la Wolfhouse Productions/ La firul ierbii: Industria Bumbacului –» Industrii Creative. Dnul Canov a vorbit despre proiectele echipei sale in cartierul Timpuri Noi, o serie de proiecte de regenerare urbana, curente si viitoare.
Urmatorul vorbitor a fost Andrei Bortun, Fondator The Institute: Un Cartier Creativ pentru Bucuresti. Dnul Bortun a vorbit despre initiativa The Institute, prima de acest gen din București, un proiect pe termen lung, care va pune în valoare creativitatea și efervescența culturală bucureștene, punând accentul pe una dintre cele mai vibrante și bine conectate zone ale orașului.
Am continuat cu George Brezoi, Sef Oficiu pt IMM-uri si Cooperatie Ploiesti: Fonduri nationale nerambursabile. Dnul Brezoi a punctat succinct programele nationale pentru IMMuri desfasurate in anul current, printre care si Start-up Nation. A facut legatura cu proiectele domnilor Canov si Bortun.
Am incheiat seria prezentarilor cu Corina Folescu, Reprezentant Arte Development & Management (partener al Fundatiei Amfiteatru): Grupurile de Acțiune Locală – Oportunități de finanțare. Dna Folescu a vorbit despre conditii si criterii de elegibilitate in cadrul Programului Operațional Capital Uman: Axa Prioritara 5 – Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității, Prioritatea de investiții 9.VI: Strategii de dezvoltare locală elaborate la nivelul comunității.
Concluzii:
Reprezentantul NecsTour a lansat o invitatie catre reprezentantii regiunilor turistice din Romania de a se alatura retelei. Tara noastra nu este la momentul actual reprezentata in aceasta structura care dicteaza trendurile in domeniul turismului responsabil.
Majoritatea vorbitorilor au insistat pe importanta acordata identitatii locale, cum o punem in valoare, respectand in acelasi timp componentele acestei identitati.
O comunitate trebuie sa livreze experiente reale, oameni cu poveste si povesti, redescoperire si momente traite – o experienta, nu doar un produs.
O precizare vitala a pus in legatura industriile creative și turismul cultural, care au devenit capital strategic pentru dezvoltarea economiilor locale
S-a vorbit despre contextul actual de promovare/comunicare. Despre social media si cum folosim aceste canale pentru a interactiona constant cu audienta noastra, livrand un mesaj curat si unitar. Prezenta online este vitala, iar abordarea trebuie personalizata in functie de audienta unui respectiv brand si a nevoilor acestuia.
Mai multi speakeri au evidentiat importanta unei echipe bine cladite, despre cat de bine trebuie sa cunosti comunitatea careia te adresezi cu un produs/ serviciu.
Multi dintre antreprenorii prezenti la eveniment au aflat despre posibilitatile de finantare pe plan national si European. Fundatia Amfiteatru se angajeaza, in continuare, sa creeze o punte de legatura/comunicare in aceasta privinta.
Echipa Fundatiei Amfiteatru anunta deja urmatoarea editie, a V-a, care va avea loc in luna noiembrie a acestui an. Vom reveni cu informatii in scurt timp.
Multumim tuturor participantilor si partenerilor.
PARTENERI: Hotel Golden Tulip Times, Origo, J’ai Bistro, Lulu’s Social Bistro, Crama Histria
PARTENERI MEDIA: Gastromedia, Calatoria Perfecta, Romania Turistica, Merg.in
Comentarii
Comentariile sunt inchise.